Sunday 13 July 2014

Persiapan perkahwinan: 33 hari & 14 jam

Kurang dari 33 hari 14 jam, aku insyaAllah akan diijab kabulkan. Ini adalah satu permulaan fasa hidup yang baru, yang diidamkan oleh semua lelaki normal. Kenapa untuk yang normal je? Sebab kat luar sana dah ada yang tak normal - suke kat lelaki la, lagi senang hidup membujang la dan lain.

Apa yang aku dah prepare setakat sekarang, borang nikah ready, duit hantaran dah settle, baju nikah pun dah siap, kad jemputan majlis pun dah tempah. Yang tak siap lagi pun banyak lagi - jamuan, khemah, homestay utk keluarga sebelah sana, berkat (istilah orang jawa untuk door gift yang kita dapat lepas salam dengan tuan rumah). Banyak jugak tu.

Satu lagi adalah selepas majlis tu pulak. Ni yang kami si bakal suami ni selalu terleka. Alhamdulillah aku dah pun ada rumah untuk dihuni lepas nikah nanti dengan isteri. Rumah ni rumah abah sebenarnya, abah beli sebelum dia pencen, untuk anak-anak dia. Tapi, bakal isteri masih belajar, jadi seminggu tu rumah tu akan berstatus rumah orang bujang je, yang ada mungkin barangan rumah yang asas je dulu sementara nak mula hidup.

Lagi 33 hari lebih sedikit je lagi. Tak lama dah tu. Aku dah bersedia ke untuk memikul tanggungjawab? InsyaAllah, kene yakin dengan janji-janji Allah untuk hambanya yang berusaha menjaga diri dan agamanya dari maksiat.

Aku terima nikahnya..huhu...

No comments:

Post a Comment