Wednesday 16 July 2014

Girlfriend @ Tunang

"You selalu jalan ikut sini kan? Apa tu, you punya ...girlfriend ka, belajar di UKM kan?" bos aku memulakan topik baru bila kami baru sahaja habis cerita bab traffic jam highway sekita Puchong time nak pergi ke customer office untuk presentation.

Aku iyakan jelah apa yang dia tanya tu. Girlfriend? Hehe..ini kali pertama aku dengar orang pakai istilah ni untuk cik tunang aku. Selalu orang melayu ni bila 2 3 bulan nak kahwin, kita akan refer special one kita sebagai bertunang sebab memang ada adat pertunangan ni sebelum dinikahkan. But, cik tunang diklasifilasikan sebagai girlfriend? So funny..hehehe...

Bila buka cerita orang putih, bila girlfriend ni dah macam isteri sendiri dah, angkut ke sana sini, tidur serumah tanpa ikatan yang sah dan hidup bersama-sama la. Tapi bila cakap bab kahwin, oh, sangat sentitif! Terutamanya bab lelaki. Kadang-kadang tu bila girlfriend tu sebut je bab kahwin, ada boyfriend ni yang terus cabut!

Bila fikir macam tu, biasalah bos non muslim ni mungkin dia serba salah kot nak pakai term tunang tu pada cik tunang aku. Tapi dia jugak yang luluskan borang cuti aku time  aku bertunang dulu..haha! Patutnya dia tahu la kan? Tapi, girlfriend ek? Hehe..sangat-sangat unfamiliar la perkataan tu dalam hidup aku.

Mungkin ada sebahagian orang Islam yang mengabdikan diri dengan istilah boyfriend-girlfriend ni seperti pemahanan barat, tapi bagi aku cik tunang adalah tunang aku, tetap kene jaga batas-batas pertunangan dan insyaAllah akan jadi seorang isteri. Apa barang kalau hanya berani ada girlfriend, ada isteri la kan baru berani...hahaha!

No comments:

Post a Comment