Sunday 13 July 2014

Final Piala Dunia Brazil 2014 vs Kerja

Esok pukul 3 pagi akan berlangsung perlawanan final bola sepak Piala Dunia Brazil 2014, antara Jerman dan Argentina di Rio de Janeiro. Disebabkan perlawanan final ni 4 tahun sekali, maka pagi esok akan ramai la yang mata bengkak macam panda dan klinik-klinik panel akan meriah orang beratur nak ambil MC.

Tp bagi aku, esok kena kerja jugak. Memang tak apply cuti pun sebab lepas ni company shut down seminggu untuk raya dan aku pun dah nak kena ambil cuti kahwin. Banyak cuti nak apply. Kalau cuti pun unpaid leave, tapi tak perlu la sampai perlu macam tu kan. Rugi la bercuti gaji tak berbayar.

Tapi piala dunia tahun ni kurang keceriannya. Sebab apa? Sebab orang sanggup bangun untuk tengok Messi dan Müller gelecek bola dari berdiri atas sejadah untuk mohon keampunan diri dari dosa. Tak tau la, ada baiknya ada buruknya. Gaza diratah dengan bom dan peluru, tapi bersorak untuk pasukan pilihan lagi kuat dari tangisan air mata mendoakan saudara kita di sana.

Dah jauh melencong. Esok aku kera, tak boleh nak mengantuk sangat esok. Kena fikir esok akan ramai orang yang tak datang kerja, jadi kerja kita akan banyak sangkut. Selasa cuti, jadi kerja Isnin dan Selasa kena siapkan esok jugak. Terpaksa kerja esok? Tak boleh terpaksa, kena cari jalan untuk ikhlaskan diri. Dah nak kahwin kan? Keberkatan dan keikhlasan dalam bekerja kena ada. Cukup la itu sebagai dorongan.

No comments:

Post a Comment